Oriëntatie en voorbereiding

1. De locatie: Een belangrijk onderdeel.

De locatie van een winkel bepaalt op de korte – en wellicht ook op de lange termijn – het succes. Is het winkelcentrum pas verbouwd of gaat het op termijn nog op de schop? Kijk ook of er bijzondere regels of beperkingen zijn met betrekking tot gebruik van het pand.

2. Wat wordt het plan, het concept en type winkel?

Wat geeft plezier en levert dat ook voldoende op? Is de benodigde kennis en ervaring in huis, of moet die worden ingehuurd? Vereist het nieuwe bedrijf een forse investering of is er al veel te bereiken met de middelen die voorhanden zijn?

3. Schrijf een plan uit, dat werkt het beste.

Dat uitgeschreven plan is straks gelijk de basis voor het bedrijfsplan. Alle partijen die worden betrokken bij de realisatie van de winkel, zullen vragen naar het plan. Geef beslissingen niet uit handen, zet zelf de hoofdlijnen uit.

4. Ga winkels bekijken en doe onderzoek.

Een referentielijst bekijken is leuk, maar bezoek die winkels ook echt. Praat met ondernemers die net een verbouwingstraject achter de rug hebben.

Leer van de ervaring van anderen!

Werk aan de winkel, schakel op tijd een specialist in.

 

GEÏNSPIREERD?