7 pijlers voor een omvangrijk idee

Wat is er nu handiger dan een stappenplan voor een omvangrijk idee? We delen onze ervaring graag.

 

1. Oriëntatie en voorbereiding.

Dit is de eerste en onmisbare fase. Wat wordt het plan, het concept en type winkel?

Schrijf het plan zoveel mogelijk uit, dat werkt het beste. Want dat uitgeschreven plan is straks de basis voor een bedrijfsplan. Alle partijen die nodig zijn om een winkel te kunnen realiseren zullen vragen naar dat plan.

2. Locatie en pand.

Voor een winkel die afhankelijk is van passanten kan 50 meter verschil qua locatie al een fors verschil maken. Niet alleen in omzet, maar ook kan dit ogenschijnlijk kleine verschil een totaal ander publiek betekenen. En ook de zichtbaarheid van de winkelpui is belangrijk.

Zorg ervoor dat de naam van de winkel en de huisstijl aan de buitenzijde duidelijk herkenbaar is. Wat is beter: een oud en sfeervol pand met bouwkundige beperkingen of een wat nieuwer pand met veel ruimte, maar wat net niet de meest ideale locatie is?

3. Lay-out.

Waar lopen de medewerkers en waar beweegt de klant zich, zowel binnen als buiten het pand? Hoe wordt het koopgedrag maximaal gestimuleerd? Is de gewenste verblijftijd van de klant in de winkel lang of kort? Het is belangrijk dat meubilair en apparatuur logisch op elkaar aansluiten. Ga zelf alvast wat schetsen, of knippen, schuiven en plakken.

Probeer alle ideeën vorm te geven door wat simpele lijnen op papier en haal er dan een specialist bij.

4. Functionaliteit.

Kies voor de juiste materialen. Met name de keuze van vloerafwerking bepaalt bijvoorbeeld of er gemakkelijk schoongemaakt kan worden. Wat te denken van de juiste techniek in de zaak, waarmee bijvoorbeeld het juiste klimaat wordt verzorgd. Kies voor apparatuur bij betrouwbare leveranciers, het is belangrijk om te kunnen vertrouwen op goede service.

5. Ergonomie.

Een goede winkel moet ergonomisch doordacht zijn. Er wordt jaren gewerkt aan bijvoorbeeld een snijmachine buffet. Als de werkbladhoogte niet goed is, kunnen medewerkers rugklachten oplopen en ziektekosten de pan uitrijzen. Of denk eens aan een verkeerd afgestelde airco-uitblaasunit in het plafond? Of, wat ik recent nog zag, een cafetaria met alleen maar stekkerklare koeling – ook nog eens allemaal in dezelfde ruimte. Het was er heet, om ziek van te worden.

6. Kwaliteit en duurzaamheid.

Koop geen rommel. Kies goed materiaal en ook de juiste vakmensen. Dat lijkt misschien wat duurder, maar de praktijk wijst anders uit. De inzet van kwalitatief goed bepaalt de levensduur van de winkel. Als we het dan toch over duurzaam hebben: Dat is pas duurzaam!

7. Budget.

Werk met een reëel budget. Een te laag budget geeft alleen maar gedoe want dan moet erop van alles bezuinigd worden, vaak ook op de onderdelen waar juist het geld mee verdiend wordt. Het is belangrijk om met leveranciers te werken die duidelijke begrotingen maken met zo min mogelijk stelposten. Dat vereist een punctuele voorbereiding. En dat is precies waarmee het budget keurig bewaakt kan worden.

Werk aan de winkel, schakel op tijd een specialist in.

GEÏNSPIREERD?