Een winkel verbouwen. 5 tips voor een goede start!

1. Een goede voorbereiding is meer dan het halve werk.

Voordat een winkelinrichter wordt uitgenodigd, kan een winkelier zelf al een hoop voorbereidend werk doen. De ideeën die er in eerste instantie zijn, moeten op papier komen. Daarmee wordt alles inzichtelijk. Maak een omschrijving van alle werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden. De juiste technische omschrijvingen zijn op dat moment nog niet belangrijk.

Omschrijf alles gewoon in eigen woorden. Alle informatie is voor ons als winkelinrichter cruciaal, het is een onderdeel van het basisplan. Denk ook alvast eens na over het te besteden budget.

2. Onderzoek de kwaliteit van uw locatie.

De locatie van de winkel kan grote impact hebben op het succes van een zaak. Denk aan vindbaarheid, parkeergelegenheid en de loop van de consument door de straat of winkelcentrum. Doe goed onderzoek naar het verwachte rendement van de locatie.

Denk bij het overwegen om te verbouwen eerst na of de benodigde investering de juiste is op de huidige locatie. Dit onderdeel is ook onderdeel van het voorwerk, dat moet worden gedaan voordat er een winkelinrichter aan het werk wordt gezet. Zorg ook voor vindbaarheid op Google Maps. Vul daar bijvoorbeeld bedrijfsgegevens in en voeg foto’s toe. Maak het de klant gemakkelijk.

3. De lay-out van de winkel bepaalt de verkoop.

De plattegrond van de winkel moet de klant verleiden om de hele zaak door te lopen. De producten moeten in productgroepen duidelijk herkenbaar zijn. Denk ook na over de positie van de kassa, zet die op een strategische plaats, dicht bij de uitgang. Na het afrekenen moet de klant klaar zijn.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, bijvoorbeeld in de horeca, waar ook goed naar veiligheid gekeken moet worden. Hou rekening met mensen die invalide zijn, zorg voor ruimte zodat klanten elkaar kunnen passeren. Pas desnoods de entree van de zaak aan, klanten vinden het fijn als ze zonder te struikelen naar binnen kunnen.

Ook de bediening moet voldoende ruimte hebben in de winkel. Zorg ervoor dat er geen hindernissen zijn als scherpe randen, vervelende dorpels of te smalle doorlopen. Een lay-out die goed in elkaar zit, heeft geen gewenningsperiode nodig.

4. Sfeer en het welbevinden van de klant: kassa!

Ken de klant en pas daar de sfeer in de zaak op aan. Is het slim om in een winkel met een scherpe prijsstelling een luxe zitbank neer te zetten voor het publiek. Het plafond helemaal zwart spuiten, wat momenteel veel gebeurt, kan funest uitpakken voor de hoeveelheid licht in een winkel, en heel deprimerend werken.

Er moet samenhang zijn in het gebruik van materialen en kleuren. Een klant zal nooit aan kunnen geven wat er mis is aan een zaak, maar daar wel een gevoel bij hebben.

Een donkerbruine ijssalon, of één met vrolijke en levendige kleuren? Als de gemoedstoestand van een klant door de sfeer en uitstraling van de zaak goed is, is er de grootst mogelijke kans op een uitstekende verkoop.

5. Het budget.

Het is goed om alvast een globaal beeld te hebben over de hoogte van de investering. Iedereen heeft daarvoor andere uitgangspunten. Het ontwerp, de kwaliteit en de hoeveelheid spelen een rol. Ook kan een korte bouwtijd een factor zijn.

Een eerste schetsplan en een begroting in combinatie met een bedrijfsplan, geven vaak al voldoende houvast in het geval van het aanvragen van een financiering. Donker Winkelmakers begeleidt steeds vaker klanten in dit traject, met gedegen hulp van financiële experts. Wij weten de weg.

 

GEÏNSPIREERD?